FANDOM

Spoiler png
Uwaga, spoilery!
Miej na uwadze, że treść poniższego artykułu może zdradzać wiele rzeczy
dotyczących fabuły. Aby później nie musieć cofać się w czasie,
zawróć stąd już teraz!

Wehikuł czasu DeLorean (wym. de lorian) — najbardziej udany wynalazek doktora Emmetta Browna. Kluczowy element Trylogii. Pojazd umożliwiał podróże w czasie w dowolny moment - zarówno w przyszłość, jak i przeszłość. By zadziałał, musiał jednak osiągnąć prędkość osiemdziesiąt osiem mil na godzinę. Był napędzany plutonem.

Samochód zyskał status kultowego i pojawia się w popkulturze po dzień dzisiejszy.

Samochód w Powrocie do Przyszłości Edytuj

Wygląd zewnętrzny Edytuj

De Lorean w serii filmów to srebrny, nowoczesny jak na tamte czasy, dwudrzwiowy samochód. Drzwi otwierają się do góry. Jest zmodyfikowany przez doktora Emmetta Browna na potrzeby eksperymentu temporalnego. Naukowiec wybrał ten samochód, ponieważ uważał, że wehikuł czasu też może wyglądać nowocześnie [zacytować film!]

Z zewnątrz pojazd posiada kilka dodatkowych kabli i rurek.

Wnętrze i komponenty Edytuj

W środku wygląda zupełnie inaczej. W tablicy rozdzielczej zamontowany jest wyświetlacz, który pokazuje wprowadzone wcześniej na klawiaturze daty i godziny. Trzy pozycje są odpowiednikami dat z przeszłości, teraźniejszości i przyszłości.

Najistotniejszy jest kompresor czasu składający się z trzech rurek złączonych na kształt litery "Y" - to on umożliwia podróże w czasie, to rdzeń pojazdu. Jego powstanie było efektem nagłego oświecenia naukowca podczas wieszania zegara w toalecie. Aby jednak urządzenie mogło zadziałać, pojazd musi rozpędzić się do 88 mil na godzinę, co stanowi ~142 kilometry na godzinę.

Komponent wymaga mocy 1.21 gigawata. W roku 1955 taką energię udało się Emmettowi pozyskać z uderzenia pioruna. W latach '80 DeLorean ma napęd elektryczny i własną siłownię atomową.

Domowy reaktor atomowy o nazwie Mr. Fusion przerabia paliwo na energię. W pierwszej części paliwem jest trudno dostępny pierwiastek - pluton. W drugiej części, w 2015 roku, Doktor przerabia plastikowe śmieci na paliwo.

Proces podróży w czasie Edytuj

Zaraz przed przeniesieniem się w czasie, przez samochód przechodzą widoczne impulsy elektryczne (?). Następnie samochód znika, ale na podłożu zostają dwa długie, płonące ślady. Wokół jest dużo dymu.

Po przeniesieniu się w docelowe miejsce na osi czasu, DeLorean bywa pokryty lodem, który paruje pod wpływem różnic temperatur.

Inne parametry techniczne Edytuj

Można nim kierować manualnie, jak i zdalnie, przez radio.

DeLorean wysłany w XXI wiek jest już wyposażony w możliwość latania. Ten z 1855 roku zamiast opon posiada metalowe koła, takie jak u lokomotywy, by móc poruszać się po torach.

Zniszczenie pojazdu Edytuj

Wehikuł czasu zostaje zniszczony 27 października 1985 roku, zaraz po przybyciu Martiego z Dzikiego Zachodu w wyniku uderzenia rozpędzonej lokomotywy.

Pasażerowie Edytuj

Pierwszą osobą, która wsiadła do przerobionego samochodu był prawdopodobnie doktor Emmett Brown. Pierwszym udokumentowanym podróżnikiem w czasie był jego pies Einstein. Z wehikułu korzystali także Marty McFly, Jennifer Parker i Biff Tannen.

Historia modelu Edytuj

Nazwa samochodu pochodzi od nazwiska przedsiębiorcy Johna DeLoreana. Pracował dla kilku film motoryzacyjnych, jednak w 1972 roku odszedł z General Motors, by zająć się własną seryjną produkcją samochodów.

Trzy lata później założył firmę DeLorean Motor Company, która zdołała wyprodukować tylko jeden, model samochodu sportowego, DeLorean DMC-12, który właśnie był filmowym wehikułem czasu. Jego numer wziął się z pierwotnie planowanej ceny kupna - 12 tysięcy dolarów, jednak ostatecznie kwota ta była zupełnie inna.

Prototyp powstał w 1979. Projektantem był Włoch Giorgetto Giugiaro. Pierwsze modele były produkowane w Irlandii w 1981 roku, później produkcja przeniosła się do USA i zakończyła się w 1983.

W 2007 roku pojawiły się plotki, że firma DMC - nowa, niezwiązana z oryginalnym producentem - będzie wznawiać produkcję tego modelu i to z lepszym silnikiem.W rzeczywistości jednak sprzedawano oryginalne, ale odrestaurowane modele. W 2012 roku rzekomy producent usunął wszelkie informacje na temat produkcji nowej serii DeLoreanów. Jednak w 2016 roku znowu zaczęły pojawiać się informacje na temat wznowienia.