FANDOM

Spoiler png
Uwaga, spoilery!
Miej na uwadze, że treść poniższego artykułu może zdradzać wiele rzeczy
dotyczących fabuły. Aby później nie musieć cofać się w czasie,
zawróć stąd już teraz!
Zalazek png
Ten artykuł jest niekompletny.
Wpłyń na przyszłość Futuropedii

Wehikuł czasu DeLorean (wym. de lorian) — najbardziej udany wynalazek doktora Emmetta Browna. Kluczowy element Trylogii. Pojazd umożliwiał podróże w czasie w dowolny moment - zarówno w przyszłość, jak i przeszłość. By zadziałał, musiał jednak osiągnąć prędkość osiemdziesiąt osiem mil na godzinę. Był napędzany plutonem.

Samochód zyskał status kultowego i pojawia się w popkulturze po dzień dzisiejszy.

Samochód w Powrocie do Przyszłości Edytuj

Wygląd zewnętrzny Edytuj

De Lorean w serii filmów to srebrny, nowoczesny jak na tamte czasy, trzydrzwiowy samochód. Drzwi dla pasażera i kierowcy otwierają się do góry. Jest zmodyfikowany przez doktora Emmetta Browna na potrzeby eksperymentu temporalnego. Naukowiec wybrał ten samochód, ponieważ uważał, że wehikuł czasu też może wyglądać nowocześnie [zacytować film!]

Z zewnątrz pojazd posiada kilka dodatkowych kabli i rurek.

Wnętrze i komponenty Edytuj

W środku wygląda zupełnie inaczej. W tablicy rozdzielczej zamontowany jest wyświetlacz, który pokazuje wprowadzone wcześniej na klawiaturze daty i godziny. Trzy pozycje są odpowiednikami dat z przeszłości, teraźniejszości i przyszłości.

Najistotniejszy jest kompresor czasu składający się z trzech rurek złączonych na kształt litery "Y" - to on umożliwia podróże w czasie, to rdzeń pojazdu. Jego powstanie było efektem nagłego oświecenia naukowca podczas wieszania zegara w toalecie. Aby jednak urządzenie mogło zadziałać, pojazd musi rozpędzić się do 88 mil na godzinę, co stanowi ~142 kilometry na godzinę.[1]

Komponent wymaga mocy 1.21 gigawata. W roku 1955 taką energię udało się Emmettowi pozyskać z uderzenia pioruna. W latach '80 DeLorean ma napęd elektryczny i własną siłownię atomową.

Reaktor jądrowy przerabia paliwo na energię. W pierwszej części paliwem jest trudno dostępny pierwiastek - pluton. W drugiej części, w 2015 roku, Doktor przerabia plastikowe śmieci na paliwo dzięki innemu, domowemu reaktorowi o nazwie Mr. Fusion. [2]

Proces podróży w czasie Edytuj

Zaraz przed przeniesieniem się w czasie, przez samochód przechodzą widoczne impulsy elektryczne (?). Następnie samochód znika, ale na podłożu zostają dwa długie, płonące ślady. Wokół jest dużo dymu.

Po przeniesieniu się w docelowe miejsce na osi czasu, DeLorean bywa pokryty lodem, który paruje pod wpływem różnic temperatur.

Inne parametry techniczne Edytuj

Można nim kierować manualnie, jak i zdalnie, przez radio.

DeLorean wysłany w XXI wiek jest już wyposażony w możliwość latania. Ten z 1855 roku zamiast opon posiada metalowe koła, takie jak u lokomotywy, by móc poruszać się po torach.

Zniszczenie pojazdu Edytuj

Wehikuł czasu zostaje zniszczony 27 października 1985 roku, zaraz po przybyciu Martiego z Dzikiego Zachodu w wyniku uderzenia rozpędzonej lokomotywy.

Pasażerowie Edytuj

Pierwszą osobą, która wsiadła do przerobionego samochodu był prawdopodobnie doktor Emmett Brown. Pierwszym udokumentowanym podróżnikiem w czasie był jego pies Einstein. Z wehikułu korzystali także Marty McFly, Jennifer Parker i Biff Tannen.

Historia modelu Edytuj

Nazwa samochodu pochodzi od nazwiska przedsiębiorcy Johna DeLoreana. Pracował dla kilku film motoryzacyjnych, jednak w 1972 roku odszedł z General Motors, by zająć się własną seryjną produkcją samochodów.

Trzy lata później założył firmę DeLorean Motor Company, która zdołała wyprodukować tylko jeden, model samochodu sportowego, DeLorean DMC-12, który właśnie był filmowym wehikułem czasu. Jego numer wziął się z pierwotnie planowanej ceny kupna - 12 tysięcy dolarów, jednak ostatecznie kwota ta była zupełnie inna.

Prototyp powstał w 1979. Projektantem był Włoch Giorgetto Giugiaro. Pierwsze modele były produkowane w Irlandii w 1981 roku, później produkcja przeniosła się do USA i zakończyła się w 1983.

W 2007 roku pojawiły się plotki, że firma DMC - nowa, niezwiązana z oryginalnym producentem - będzie wznawiać produkcję tego modelu i to z lepszym silnikiem.W rzeczywistości jednak sprzedawano oryginalne, ale odrestaurowane modele. W 2012 roku rzekomy producent usunął wszelkie informacje na temat produkcji nowej serii DeLoreanów. Jednak w 2016 roku znowu zaczęły pojawiać się informacje na temat wznowienia.[3]

Przypisy